Cele mai bune modalitati de a ajuta copiii cu autism sa gestioneze anxietatea
Multi copii cu autism au o rata mai mare de anxietate decat cei de varsta lor. Aproape 40% dintre copiii si adolescentii cu autism sunt considerati a avea anxietate semnificativa clinic sau cel putin o tulburare de anxietate.
Anxietatea este experimentata atunci cand apar erori de gandire, care includ amenintarea sau pericolul exagerat, precum si minimizarea capacitatii de a face fata acestor amenintari sau pericole.
Există 3 componente ale anxietatii:
1. Componenta cognitiva
2. Componenta fizica
3. Componenta comportamentala
Componenta cognitiva reprezinta erorile de gandire sau credintele nejustificate. De exemplu, generalizarea faptului ca, daca ceva nu merge bine, totul va merge prost. Sau, daca se întampla ceva neplacut, se va intampla mereu.
Componenta fizica a anxietatii reprezinta raspunsul fizic al organismului la anxietate, cum ar fi greata, tensiunea musculara, transpiratia, durerea de cap sau oboseala.
Componenta comportamentala este modul in care persoana raspunde la anxietatea ei. Spre exemplu, evitarea situatiilor, plansul, fuga sau neconformitatea.
Aceste componente se pot prezenta diferit in functie de individ. De asemenea, succesiunea evenimentelor care apar atunci cand anxietatea este prezenta poate fi si ea diferita in functie de persoana sau de situatie.

Modurile prin care putem sprijini copiii cu autism:

Nevoile senzoriale
Exista asocieri semnificative intre reactia intensa a informatiilor senzoriale si anxietatea la copiii cu autism. Adresandu-ne mai intai nevoilor senzoriale, am putea elimina sentimentele de anxietate si impiedica ca locurile sau obiectele asociate cu un stimulent senzorial neplacut sa creeze o asociere cu teama si anxietatea. De asemenea, adresandu-se mai intai nevoilor senzoriale, copiii se vor afla la un nivel optim pentru a invata si prelua noi informații, facilitand astfel invatarea rezistentei si a strategiilor de a face fata.
In plus, crearea unei zone de calmare in casa poate fi un instrument benefic. O zona calmantă este o zona din interiorul casei, desemnata ca fiind locul unde poti scapa de stres, preveni anxietatea si redobandi controlul in cazul aparitiei unor niveluri ridicate de anxietate. Aceasta zona ar trebui vazută ca un loc pozitiv, nu ca o pauza sau o pedeapsa si poate include arome de calmare si suporturi vizuale pentru a sustine activitatile de mindfulness. Mai mult, includerea unui terapeut ocupational pentru a-l ajuta pe copil la dezvoltarea suporturilor senzoriale, pauzelor sau dietelor poate fi mai mult decat benefica.
Mediul si predictibilitatea
Un mediu previzibil ne ajuta pe toti, nu doar pe copiii anxiosi cu autism, sa ne reglam mai bine emotiile si sa ne micsoreze anxietatea. De aceea, mediile care sunt sigure, coerente, controlate si se schimba foarte treptat, la ritmul determinat de fiecare copil, pot contribui la scaderea simptomelor autismului, ajutand la scaderea amintirilor exagerate de frica.
Urmatoarele suporturi vizuale asigura predictibilitatea si structura pe tot parcursul zilei:
1. programe zilnice
2. mini-programe
3. calendare
4. cronometre
Relatii si interese speciale si specifice
Ne gasim si ne regasim siguranta in si prin relatii. Prin conectarea cu cineva, ajutam copiii sa se linisteasca. De fiecare data cand acestia primesc confort, sistemul lor de calmare devine mai rapid si mai eficient. Prin urmare, putem contribui la reglarea raspunsurilor la stres prin conectarea in siguranta, furnizarea empatiei fiind un instrument puternic care ajuta la dezvoltarea relatiilor si conexiunilor cu ceilalti ale copiilor.
Exista urmatoarele componente ale empatiei:
1. Intelegerea perspectivei
2. Evitarea criticilor si a judecatilor
3. Recunoasterea emotiilor
4. Conectarea si comunicarea emotiilor
Iata cateva exemple de intelegere empatica a emotiilor copiilor:
⦁ Asta a fost cu adevarat infricosator!
⦁ Chiar vrei sa stai cu mine acasa azi.
⦁ Vrei sa calaresti calutul, insa te simti putin speriat.
⦁ Putem astepta impreuna pana esti gata sa te alaturi clasei.
⦁ Te ascult. Spune-mi mai multe.
Dezvoltarea unor relatii bazate pe incredere este esentiala in sprijinirea copiilor cu autism. Pur si simplu, doar simpla vedere a unei persoane care inspira incredere si siguranta, anxietatea scade.
Uneori, anxietatea poate face ca copiii sa vadă lumea printr-o lentila de pericol. Cand se intampla acest lucru, ei interpreteaza gresit mediul si imprejurimile, asta facandu-i sa nu mai observe faptul ca, in jurul lor, ceilalti sunt calmi si se simt in siguranta.
Tehnica „The Second Chicken Question” dezvoltata de doctorul Lawrence J. Cohen poate ajuta atunci cand se intampla acest lucru. Astfel, in loc sa incercati sa rationalizati, sa va linistiti copilul sau sa folositi logica pentru a inlatura frica copilului, incercati sa ii adresati urmatoarea intrebare:
„Te poti uita in ochii mei sa vezi daca sunt speriat/a sau nu?”
Acest lucru ajuta copilul sa iasa din starea de frica de si sa gaseasca siguranta in alta persoana.
Totodata, angajarea in activitatile care ii bucura, ii face pe copii sa se simta mai fericiti. Slabiciunile sunt diminuate atunci cand acestia participa la interesele lor speciale si specifice. Memoria emotionala joaca si ea un rol important in reglarea emotionala. Mai multe amintiri pozitive pe care le are copilul legat de un mediu, cu atat mai mult regleaza emotional acel mediu. Permitand copiilor sa se angajeze in interese speciale si specifice, ii ajutam sa isi creeze amintiri pozitive intr-o varietate de medii, ceea ce, la randul lor, ii ajuta sa se regleze emotional.
Oportunitatile de a reusi
Evitarea reprezinta o problemă semnificativa in cazurile de anxietate, iar atunci cand astfel de situatii sunt evitate nu face decat sa intareasca ideea ca respectiva situatie este una infricosatoare.
Acest lucru nu inseamna ca ar trebui sa fortam copiii sa se angajeze in activitati care le produc anxietate atunci cand acestia nu sunt pregatiti. Mai degraba, ii putem ajuta pe copii sa le sustina acolo unde le intalnesc si oferindu-le suportul necesar pentru a-i ajuta sa depaseasca situatiile de anxietate.
Sentimentul care vine odata cu succesul este adus de o crestere a nivelului dopaminei. Acest lucru ne indica si ne motiveaza sa continuăm sa facem ceea ce am facut si pana atunci si ne-a ajutat sa reusim.
Astfel, prin cresterea oportunitatilor de a reusi oferite copilului, ii oferiti un impuls neurologic pentru succesul viitor si sporiti experientele emotionale pozitive, ceea ce conduce la emotii pozitive si la o mai mare reglare emotionala.
Strategii de rezistenta si depasire
Unii copii ar putea avea nevoie sa invete si sa isi dezvolte abilitati noi pentru a-i ajuta sa-si gestioneze anxietatea. Exista mai multe strategii de rezilienta si de adaptare. De exemplu, invatandu-i sa-si eticheteze in cateva cuvinte emotiile, ii ajutam sa se simta mult mai calmi. In plus, copiii cu autism au adesea dificultati in a intelege modul in care actiunile lor ii afecteaza pe ceilalti. Fara aceasta capacitate, ei se simt neputinciosi in a schimba o situatie, ceea ce creste senzatia de anxietate. Recalificarea atributiilor ii invata sa-si evalueze circumstantele, astfel incat sa existe un sentiment de speranta ca ei isi pot controla si imbunatati situatia si starea.
Iata cateva strategii care pot fi folosite pentru a ajuta la aceasta:
⦁ desenul
⦁ vizualizarea optiunilor
⦁ modelul Eclipse- invatarea autoreglarii, functia executiva, atribuirea si sensibilizarea senzoriala a copiilor cu sindrom Asperger, autism si alte tulburari asociate
Pana data viitoare,
Cu drag,
echipa Asociatia EduCare
ro_RORomână