Evoluția piramidei alimentare
Foarte mulți oameni dau vina pe vechea piramidă alimentară pentru epidemia actuală a obezității adulte și infantile, așteptând cu nerăbdare revizuirea acesteia. Însă nu s-au schimbat prea multe în liniile directoare dietetice care alcătuiesc piramida. În schimb, majoritatea modificărilor se referă la modul în care sunt prezentate liniile directoare, făcându-le mai ușor de înțeles, astfel încât oamenii să le poată urmări și să învețe să facă alegeri mai sănătoase.
Vechea piramidă alimentară introdusă în 1992 – ce s-a întâmplat cu ea?
Deși vechea piramidă alimentară părea simplă, multe persoane au înțeles greșit numărul de porții pentru fiecare grup de alimente. Deși, în cazul în care vechea piramidă alimentară a recomandat 6 până la 11 porții din grupul de pâine, majoritatea a crezut că poate consuma până la unsprezece porții ca parte a unei alimentații sănătoase. Cu toate acestea, numărul porțiilor ar trebui să fie determinate de nivelul de activitate și de activitățile întreprinse. De exemplu, femeile sedentare și unii adulți mai în vârstă cu o dietă de 1600 calorii ar fi trebuit să mănânce doar 6 porții din grupul de cereale, în timp ce persoanele mai active cu o dietă de 2 800 de calorii ar putea mânca 11 porții.
Cealaltă mare problemă privitoare la vechea piramidă alimentară a fost aceea că mulți oameni nu au înțeles ce înseamnă cu adevărat o porție. O porție nu este ceea ce poți să mănânci la o masă. Așadar, atunci când mâncați un sandwich cu două felii de pâine, ar trebui să numărați 2 porții din grupul de cereale și nu doar una.
De asemenea, piramida alimentară veche nu a făcut suficient pentru a educa oamenii despre importanța cerealelor integrale. Acest lucru i-a determinat pe oameni să nu mănânce doar prea multe porții de la grupul de pâine, dar, de asemenea, să mănânce cerealele greșite, cum ar fi cerealele rafinate din pâinea albă.
Cea mai mare problemă cu vechea piramidă alimentară a fost totuși aceea că prea mulți oameni nu și-au respectat recomandările. Poate că au mâncat prea multe pâine și paste pentru că acestea păreau a fi cea mai importantă parte a piramidei alimentare, însă nu se mișcau în cadrul piramidei și nu mâncau porțiile recomandate de fructe și legume.
Noua piramidă alimentară
Aparent, noua piramidă alimentară, introdusă în 2005, nu părea mai ușor de înțeles decât cea veche. Deși tot o piramidă, secțiunile pentru fiecare grup de alimente au fost reprezentate de culori și a trebuit să ne bazăm pe o explicație suplimentară pentru a înțelege câte porții din fiecare grup de alimente ar trebui să mâncăm.
Însă noua piramidă alimentară nu mai vorbește despre porții. În schimb, sumele zilnice recomandate pentru fiecare grup sunt exprimate în uncii pentru cereale și carne sau cupe pentru legume, fructe și lapte. Acest lucru are sens pentru lucruri cum ar fi laptele, dar cum știm câte cești de fructe și de legume să le consumăm de obicei în fiecare zi? Sau câte mere sunt într-o ceașcă? Sau cât de multă salată? Știm câte feluri de pâine fac o uncie?
Pentru a elimina orice confuzie pe care o avem despre porții și cantitatea de alimente dintr-o ceașcă sau uncie, trebuie să utilizăm și resursele educaționale care completează noua piramidă alimentară. Aceste sfaturi și resurse pentru fiecare grup de alimente oferă exemple detaliate despre ceea ce înseamnă o ceașcă sau o uncie. De exemplu, o ceașcă de fructe ar putea include un măr mic, o banană mare sau 32 de boabe de struguri fără semințe. Sau o gram de boabe ar fi egală cu o felie de pâine sau o jumătate de pahar de paste gătite.
Piramida alimentară personală
Cea mai mare schimbare în noua piramidă alimentară a fost crearea ei într-un mod interactiv, astfel încât să o personalizăm pe baza vârstei și a nivelului de activitate ale fiecăruia dintre noi. Acest lucru este important deoarece cantitatea de mâncare din fiecare grupă alimentară a piramidei alimentare va depinde în mare măsură de cerințele personale zilnice de calorii, care pot varia de la nivelul de 1000 de calorii al unui copil cu vârsta de 2 ani până la nivelul de calorii 3200 al unui băiat aflat la vârsta adolescenți, care este foarte activ.
MyPlate elimină piramida alimentară
Deși piramida alimentară părea simplă, multe persoane au înțeles greșit gama inițială exprimată în porții pentru fiecare grup de alimente sau nici măcar nu știau ce ar trebui să fie o porție, ceea ce a dus la o mulțime de porțiuni supradimensionate și supraalimentare. Și, din nefericire, planurile piramidale personalizate revizuite nu au fost niciodată capturate.
Indiferent de neajunsurile sale, piramida alimentară a fost retrasă în 2011. În locul său, a apărut MyPlate, un loc simplu pentru a ajuta pe toți să vizualizeze o masă sănătoasă cu cele cinci grupuri de alimente- fructe, legume, cereale, proteine ​​și produse lactate.
Ce a existat înainte de MyPlate și de piramidele alimentare:
⦁ Ghidul celor 7 alimente de bază pentru o alimentație bună: anii 1940
⦁ Principalul ghid alimentar zilnic: 1956 – 1970
⦁ Ghidul alimentar fără probleme: 1979
⦁ Roata alimentară: 1984
ro_RORomână