Folosirea Lego și a altor suporturi vizuale pentru a ajuta copiii cu autism să înțeleagă emoțiile
Pentru foarte mulți copii cu tulburare de spectru autist, descifrarea expresiilor faciale reprezintă o adevărată luptă.
Mulți dintre ei pot întâmpina dificultăți în a determina ceea ce simt cei din jurul lor și ce arată, iar, din aceasta cauza, nu pot determina ce gândesc și simt alți oameni. Din acest motiv, luptă să participe la ceea ce oamenii neurotipici pot considera interacțiuni sociale…normale. Una dintre cele mai mari și greșite concepții este aceea că persoanele cu autism nu au emoții. Așa cum pot atesta cei mai mulți părinți cu copii cu autism și terapeuți, copiilor cu TSA nu le lipsesc emoțiile, ci doar au mai multă dificultate în a le identifica. Și când nu pot să descifreze aceste indicii sociale de bază și să comunice ca și cei din jurul lor, situația poate deveni extrem de frustrantă și copleșitoare.
Tulburarea de spectru autism (TSA) nu este o singură tulburare, ci un grup de dizabilități de dezvoltare cu un nucleu comun de simptome care pot conduce la considerabile provocări sociale, de comunicare și comportamentale. Simptomele și nivelul abilităților și dizabilităților pentru fiecare individ variază foarte mult. De la comunicarea și abilitățile sociale până la capacitatea de a arăta emoții și empatie, situația fiecărui copil cu TSA este foarte diferită.
Iar din moment ce aproximativ 1 din 68 de copii a fost identificat cu TSA, conform estimărilor de la CDCs Autism și Developmental Disabilities Monitoring Network (ADDM), aceasta adaugă un număr semnificativ de oameni, copii și adulți deopotrivă, care ar putea beneficia foarte mult de urma instrumentelor și tehnicilor de terapie sociale.
Din acest motiv, iată 3 suporturi vizuale excelente suporturi pe care părinții și educatorii le pot folosi pentru a oferi copiilor cu TSA un ajutor suplimentar în identificarea sentimentelor și emoțiilor, cu aceeași mențiune că de la abilitatea de a comunica până la capacitatea de a-și manifesta emoțiile, fiecare copil este unic, de aceea, este nevoie să experimentați aceste 3 metode pentru a determina care este cea mai bună și eficientă pentru copilul tău:
1. Grafice cu emoții și sentimente
Un poster sau cea printat cu ilustrații ale fețelor oamenilor reprezintă o opțiune excelentă atunci când încercați să ajutați un copil cu TSA să identifice sentimentele și emoțiile. LEGO Moods intitulată „Cum te simți azi” este un exemplu de instrument care poate fi aplicat copiilor de toate vârstele și de diferite genuri. Identificarea sentimentelor va ajuta atât părinții, cât și copiii cu autism să comunice.
2. Sisteme de comunicare prin schimb de diagrame
Deoarece copiii cu autism pot și știu să învețe foarte bine prin ajutoare vizuale, PECS și/sau cardurile de imagini pot servi ca un bun instrument pentru a ajuta copilul să identifice mai bine diferite emoții. Creat în 1985 de Andy Bondy și Lori Frost (bazat pe cartea Verbal Behavior al lui B.F. Skinner) ca instrument alternativ de comunicare, PECS poate fi utilizat de persoanele afectate de autism pentru a-și transmite mai bine gândurile și nevoile. Sistemul începe prin a învăța un copil să ofere o imagine a unui element partenerului lui de comunicare pentru a-și exprima ceva.
3. Povestiri sociale
Un alt instrument extraordinar atunci când îl ajutăm pe un copil cu autism să identifice sentimentele și emoțiile este folosirea poveștilor sociale. Dezvoltate în 1991 de Carol Gray, poveștile sociale pot fi folosite pentru a descompune o sarcină sau o situație socială în pași mici și ușor de înțeles, de obicei, însoțite de imagini. Potrivit TouchAutism, o companie dedicată construirii de aplicații pentru dispozitive mobile pentru copii cu nevoi speciale, copiii cu TSA pierd sau omit adesea simțurile faciale pe care oamenii se bazează în mod obișnuit pentru a măsura starea de spirit a altora sau chiar a lor înșiși.
ro_RORomână