Inteligența emoțională- ce, de ce, cum?
În ultima vreme, se vorbește din ce în ce mai mult de inteligența emoțională. Însă, trebuie să recunoaștem, că, pe cât este de folosit acest concept și menționat în varii situații, nu puțini sunt aceia care știu și înțeleg cu adevărat ceea ce este inteligența emoțională și la ce folosește ea.

Inteligența emoțională: Știi cele patru componente de bază?

Nu este vorba numai despre ce cunoștințe ai legate de inteligența emoțională. Este vorba în special despre ceea ce faci cu această cunoaștere care face de fapt marea diferență.
Înțelegerea și implicarea inteligenței emoționale în tot ceea ce faci este esențială, ea fiind considerată o competență fundamentală atât profesională, cât și socială, relațională.

Ce este inteligența emoțională

Inteligența emoțională este un set de abilități emoționale și sociale care stabilesc în mod colectiv cât de bine ne percepem și ne exprimăm, dezvoltăm și menținem relațiile sociale, facem față provocărilor și folosim informațiile emoționale într-un mod eficient și semnificativ. Practic, este un predictor al succesului în viață și muncă.

Cum îți construiești abilitățile emoționale și cum îți poți ajuta copilul să le dezvolte

Construirea abilităților emoționale este esențială pentru înțelegerea propriilor sentimente și pentru a-ți înlesni înțelegerea și acceptarea sentimentele celorlalți. Dacă sunteți înzestrat cu astfel de sentimente, poți folosi această înțelegere pentru a-ți îmbunătăți performanța proprie și pentru a gestiona și susține performanța celorlalți.
Pentru a înțelege mai bine abilitățile emoționale, primul pas pe care trebuie să-l faci este să te familiarizați cu cele patru componente de bază ale inteligenței emoționale.
1. Conștiința de sine
Aceasta este considerată fundația pentru toate celelalte componente ale inteligenței emoționale. Conștiința de sine înseamnă să fii conștient de ceea ce simți, să fii conștient de emoțiile din interiorul tău.
Persoanele care sunt în contact cu emoțiile lor sunt mai în măsură să-și ghideze propria viață. Cei cu niveluri ridicate de conștientizare de sine învață să aibă încredere în sentimentele lor și își dau seama că aceste sentimente pot oferi informații utile atunci când sunt nevoiți să ia decizii dificile.
2. Managementul de sine
Aceasta este a doua componentă cheie a inteligenței emoționale în gestionarea emoțiilor. Din punct de vedere operațional, ai nevoie să fii capabil să-ți echilibreze propriile dispoziții, astfel încât îngrijorarea, anxietatea, frica sau furia să nu te împiedice în ceea ce trebuie făcut.
Cei care își pot gestiona emoțiile au performanțe mai bune pentru că sunt capabili să gândească clar. Gestionarea emoțiilor nu înseamnă suprimarea sau respingerea acestora, ci înțelegerea lor și folosirea acestei înțelegeri pentru a face față în mod eficient situațiilor.
3. Conștientizarea socială
Fiind conștient din punct de vedere social înseamnă că înțelegi cum să reacționați la diferite situații sociale și să îți modifici efectiv interacțiunile cu alte persoane astfel încât să poți obține cele mai bune rezultate.
De asemenea, înseamnă să fii conștient de lumea din jurul tău și de modul în care diferite medii influențează oamenii. Creșterea conștientizării sociale înseamnă îmbunătățirea abilităților tale de a te conecta cu ceilalți verbal, non-verbal și în comunitate.
4. Gestionarea relațiilor
Componenta finală a inteligenței emoționale este capacitatea de a te conecta cu ceilalți, de a construi relații pozitive, de a răspunde la emoțiile altora și de a-i influența pe ceilalți.
Gestionarea relațiilor include identificarea, analiza și gestionarea relațiilor cu oamenii cu care interacționezi, precum și dezvoltarea lor. De asemenea, este vital să poți negocia cu succes, să rezolvi conflictele și să lucrezi într-un mod constructiv cu ceilalți spre un obiectiv comun, indiferent de nivelul de viață care îl privește.
Cu drag,
echipa #EduCare
ro_RORomână