#pro si #contra Lumea lor în lumea noastră: Cât de benefică este pentru toată lumea integrarea copiilor cu nevoi speciale în învățământul de masă (1)
Luna decembrie este una bogată în evenimente. Și, lăsând deoparte că, măcar în această lună, mai cu toții ne gândim poate mai mult și cu mai multă empatie la cei din jurul nostru și la fapte bune, luna decembrie este, de asemenea, una importantă pentru persoanele cu dizabilități.
Pe data de 3, am sărbătorit Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități a cărei temă, anul acesta, a fost împuternicirea persoanelor cu dizabilități și asigurarea incluziunii și egalității pentru o dezvoltare echitabilă, incluzivă și sustenabilă, ca parte a Agendei 2030 pentru o Dezvoltare Durabilă, document care se angajează și pledează pentru a „NU LĂSA PE NIMENI ÎN URMĂ”.
La o săptămână distanță, am sărbătorit Ziua Internațională a Drepturilor Omului, ziua care comemorează adoptarea Declarației Universale a Drepturilor Omului și importanța apărării acestora pentru noi toți, din toate colțurile planetei, pentru a beneficia de identitatea și demnitatea noastră.
Personal, consider că fiecare persoană este născută cu un scop și cu abilitatea de a oferi ceva într-un fel sau altul celorlalți și lumii întregi.
Și mai cred că este inevitabil ca unii dintre noi să aibă mai multe nevoi decât alții. Dar asta nu înseamnă excluderea lor, refuzul de a-i integra, de a-i accepta, discriminarea, oprimarea, marginalizarea sau orice formă negativă de relaționare și organizare socială.
De-a lungul vremii, s-a dezbătut mult subiectul integrării copiilor cu nevoi speciale în învățământul de masă și această dezbatere- din păcate!- încă continuă, punându-se prea multe piedici și găsindu-se mult prea multe motive contra.
În urma experienței mele, pot afirma acum cu cea mai mare siguranță, argumentat și dovedit că această integrare nu doar că este cât se poate de posibilă, ci și are avantaje nebănuite pentru toate părțile implicate. De aceea, mi-am făcut o misiune profesională și de viață privitoare la integrarea copiilor cu nevoi speciale în toate aspectele și nivelurie sociale, iar aceasta începe, evident, de la nivelul de școlarizare.
Și pentru că sunt atât de multe de spus, o să încep azi prin a vă prezenta beneficiilor copiilor cu dizabilități, urmând ca, într-un material ulterior, să vi le prezint și pe cele ale celorlalți copiilor din învățământul de masă și al sistemului de învățământ în general.
Așadar, care sunt beneficiile integrării copiilor cu dizabilități în învățământul de masă?
1. Acces extins la curriculum de masă
Elevii cu nevoi speciale au mai multe oportunități de creștere academică, deoarece au un acces mai mare la curriculumul de masă. Astfel, cu o expunere mai mare la provocările învățării, ei au șanse ridicate de a face pași mai mari de dezvoltare și integrare deplină.
2. Niveluri îmbunătățite a abilității de a citi
Copiii cu nevoi speciale și, prin urmare, cu dificultăți de lectură, beneficiază foarte mult de includerea în învățământul de masă. De remarcat și demn de menționat este și faptul că nivelurile de lectură ale colegilor lor de clasă cresc, de asemenea. Unul dintre copiii cu care am lucrat avea problema de auz și dificultăți de exprimare. La câteva luni după integrarea lui într-o clasă de masă, m-a uimit când l-am auzit vorbind cu o fluență și o pronunție net îmbunătățite. Întrebându-l cum a reușit asta, mi-a mărturisit că a învățat să vorbească corect și să se exprime cu fluență ascultându-și colegul de bancă.
3. Oportunități de socializare crescute și expunere mai largă la modele potrivite de viață
Integrarea în învățământul de masă a copiilor cu nevoi speciale înseamnă și sau mai ales șansa de a interacționa cu colegii lor din sălile de curs de masă. Un astfel de joc este o modalitate de a dezvolta abilități de socializare adecvate pentru orice copil și este absolut indispensabilă! Modelarea rolului ajută la cultivarea abilităților sociale.
4. Oportunități crescute de dobândire și dezvoltare a abilităților și competențelor
Curriculumul de masă le oferă copiilor cu nevoi speciale mai multe șanse de a dobândi abilitățile care nu sunt neapărat incluse într-un curriculum creat pentru cei cu nevoi speciale. De exemplu, mai multe concepte matematice sunt incluse într-un curriculum de masă decât într-unul destinat copiilor cu mai multe nevoi.
5. Participare parentală mai ridicată
Părinții ai căror copii au nevoi speciale sunt adesea motivați să se angajeze voluntar în comunitatea școlară a copilului și să se implice și mai mult în nevoile copilului lor ce privesc activitățile școlare. Spre exemplu, mama unui copil cu autism pe care l-am tratat și care avea foarte multe probleme în acceptarea statutului copilului său, odată cu integrarea lui în învățământul de masă, s-a implicat în permanență în toate activitățile. Acest lucru a fost benefic atât pentru ea cât și pentru copilul ei, deoarece a avut o mai mare conștientizare, recunoaștere și acceptare a statutului copilului ei, cât și a modului în care funcționa școala, așa, fiind în măsură să-și ajute copilul acasă.
6. Oportunități mai mari de integrare la nivelul comunității
A fi într-un mediu de masă, pentru copiii cu dizabilități înseamnă infinit mai multe posibilități, niveluri și planuri de a putea socializa, ori, aceasta creează o șansă mai mare de acceptare a lor în comunitate. De cele mai multe ori, ceilalți copii îi acceptă pe deplin odată ce nevoile și caracteristicile lor sunt explicate.
7. Creșterea nivelului de respect de sine și încredere
Fiind într-un mediu obișnuit, copiilor cu nevoie speciale li se induce o doză considerabilă de respect față de sine și încredere. Stima lor de sine primește un mare impuls atunci când sunt se află alături de colegii lor din mediul de învățământ de masă.
8. Pregătirea pentru viața adultă într-o societate incluzivă
Având aceleași experiențe ca și colegii lor, într-un mediu obișnuit, înseamnă că acești copii cu dizabilități sunt pregătiți pentru rigorile vieții adulte. Ei sunt astfel înarmați cu seturile de abilități sociale și emoționale necesare pentru a face față cu succes vieții adulte.
9. O rată mai mare a posibilităților de angajare
Dacă copiii cu nevoi speciale au aceleași seturi de competențe dezvoltate ca și colegii lor din școlile de masă, ei sunt, de asemenea, și mai bine pregătiți să contribuie și să se manifeste ulterior ca membri viabili ai pieței forței de muncă.
Indiferent că sunteți părinți, rude, prieteni sau îndrumători ai copiilor cu dizabilități, voi ce alte beneficii considerați că apar în urma integrării lor în școlile de masă?
(va urma)
Ruxandra
Leave a comment

ro_RORomână