Art Terapie

Terapia prin arta il ajuta pe copil sa se intelaga pe sine, sa se elibereze de anxietatile si tensiunile acumulate, sa dezvolte abilitati de comunicare si sa exerseze  si optimizeze propriile capacitati de relationare cu ceilalti copii si adulti, ajutand in final la elaborarea unor strategii de rezolvare a conflictelor.

Beneficii:
  • dezvoltarea inteligentei emotionale
  • dezvoltarea abilitatilor de exprimare
  • comuncare si relationare
  • cresterea adaptarii in societate
  • o dezvoltare armonioasa, echilibrata, responsabilizare
  • dezvoltarea initiativei
  • dezvoltarea imaginatiei si a spiritului creativ
  • reducerea tensiunilor si a anxietatii
  • dezvoltarea unor instrumente sanatoase de rezolvare a conflictelor si dezvoltarea stimei de sine.

Art terapia utilizeaza toate formele expresive: pictura, sculptura, muzica, literatura, poezia, teatrul, dansul ca mijloace de punere in valoare si imbogatire a personalitatii fiecaruia ajutandu-l sa exprime emotiile profunde si dificultatile pe care le intampina sau pur si simplu sa se dezvolte armonios.

Copiii au rareori limbajul si dezvoltarea cognitiva necesare procesarii si redarii experientelor lor numai prin intermediul cuvintelor, astfel incat ei isi completeaza comunicarile in mod spontan cu ajutorul formelor simbolice  de expresie si comunicare, cum ar fi joaca, metaforele si o varietate de imagini vizuale, auditive  si kinestezice.

Tehnicile de art terapie ofera copiilor oportunitatea de a explora si exprima prin intermediul materialelor specifice creatiei artistice, dificultatile, jocul de rol, jocurile de miscare, muzica si dansul.

Art terapia se bazeaza pe ideea ca procesul artistic ajuta la imbunatatirea si consolidarea unei vieti sanatoase fiind o forma nonverbala de comunicare. Urmand si completand alte metode terapeutice, art terapia dezvolta  si imbunatateste starea emotionala a pacientului, imbunatateste anumite abilitati motrice si cognitive.

De ce art-terapia prin arta in autism?

Stim ca autismul afectaeza grav partea de comunicare si relationare cu mediul inconjurator (arta primitiva sau picturile rupestre se bazau pe limbajul vizual. Primitivii neavand capacitatea de a se exprima verbal, au gasit o solutie de comuinicare prin desen, acele pictograme primitive asemanandu-se  perfect cu cele folosite in metodele TEACH si PECS).

Reducand stresul provocat de neajunsul comunicarii verbale, primitivii reuseau sa povesteasca si chiar sa exemplifice diferite tehnici de vanatoare sau alte indeletniciri pe care le practicau.

Continutul alegoriilor nu e necesar sa si placa sub aspect estetic, dar daca ele intrunesc si calitatea de : placut, acceptat si accesibil, reusita in timpul terapeutic de aplicare a lor este meritoriu.

In aceste sens din istorioara metaforica, subiectul  va percepe prea putin prin constient si cu mult ma mult inconstient, legaturile dinre poveste si propriile sale probleme. Ca o certitudine, subiectul va avea mult mai tarziu o revelatie cu privire la mesajul povestii si cu siguranta ca acel moment temporal va coincide cu inceputul vindecarii, a rezolvarii  intr-o maniera  noua, a impasului sau existential, dat intr-o stare de fapt.

Deci, povestea terapeutica nu se citeste ci se relateaza. Tonul vocii, intensitatea, amplitudinea, mimica si gestica fiind deosebite in acest caz cat si faptul ca ea nu trebuie explicata. Ea se adreseaza atat copilului cat si adultului, pornind si luand in consideare otpimismul, gandirea pozitiva, dorinta de vindecare si autovindecare invatand si unul si celalalt sa devina un invingator si supravietuitor.

Leave a comment

ro_RORomână