Solutii pentru somnul copiilor cu sindromul Down
Pana la 25% dintre copii au probleme de somn la un moment dat.
A invata sa dormim reprezinta o parte din dezvoltarea normala. Insa, nu este ceva ce se intampla automat. Cu totii avem nevoie sa fim invatati sa dormim, iar parintii cu copii ce prezinta anumite particularitati de pot intampina mai multe probleme. Uneori, dificultatile de invatare, problemele fizice, medicale sau cirmustantele personale sau legate de mediu pot reprezenta obstacole sanatoase.
Aproximativ 55%-60% dintre copiii cu #sindromulDown au o problema legata de somn.
Tulburari de respiratie in somn sau apneea obstructiva de somn
Apneea obstructiva de somn apare ca urmare a blocajelor repetate din timpul somnului ale cailor aeriene superioare din spatele gatului.
Respiratia se opreste pentru un timp si copilul se trezeste, incercand sa inhaleze. De asemenea, aceasta provoaca niveluri scazute de oxigen, adesea sub 90%, si este frecvent intalnita la copiii cu sindrom Down. O alta cauza poate fi cresterea amigdalelor sau a adnenoidelor. Eliminarea acestora poate ajuta, desi nu intotdeauna, iar fiecare copil trebuie investigat ca un caz separat.
Tulburari de comportament
Problemele de somn comportamentale sunt cele mai frecvente la copii, inclusiv cei cu sindrom Down. Comportamentele ar putea fi rezultatul sau urmarea trezirii repetate din cauza apneei de somn, sau ar putea fi pentru ca copilul nu intelege ce se asteapta de la el in timpul noptii. Există multe alte motive pentru care copilul poate sa nu se culce, dar nu exista niciun motiv pentru care sa nu poata fi ajutat sa doarma mai bine.
Cele mai importante sfaturi si masuri in acest sens pot fi:
  • asigurati-va ca dormitorul copilului este linistit si intunecos
  • treziti-va copilul la aceeasi ora in fiecare dimineata, in asa felul incat ciclul sau circadian sa fie intarit si sprijinit
  • pastrati un program de somn regular
  • pastrati temepratura in dormitorul copilului la un nivel confortabil, avand in vedere ca temperaturile ridicate creeaza probleme in somn
  • mentineti un mediu linistit in casa, fara disturbari din partea aparatelor electrocasnice sau electronice
  • asigurati-va ca copilul nu merge la somn infometat, insa nu oferiti copilului cantitati mari de lichide si niciun fel de aliment in timpul noptii
  • ajutati copilul sa adoarma singur, fara prezenta dumneavoastra prin jur
  • evitati activitatile stimulative cu o ora inainte de cea de culcare
  • nu lasati copilul sa doarma prea mult dupa-amiaza tarziu, iar daca copilul are nevoie de somn, asigurati-i un program scurt de odihna la inceputul amiezei
  • incercati sa ii asigurati copilului o rutina de zi eficienta in termeni de exercitii si mese regulate, pentru ca ceea ce se intampla in timpul zilei seteaza si ceea ce se intampla in timpul noptii
  • evitati bauturi precum cola, ciocolata, ceai sau alti aditivi si compusi pe baza de cofeina si oferiti-i copilului putin lapte cald inainte de somn
Este important sa urmariti si sa respectati rutina dinainte de somn!
O buna rutina include:
  • jocurile agitate ar trebui sa fie inlocuite de unele mai linistite inainte de culcare
  • aceeasi secventa de evenimente si actiuni ar trebui sa se intample in fiecare seara
  • folositi indicii, ba chiar emfazati-le pentru a semnala ora de culcare, spre exemplu, un ceas sau tragerea draperiilor
  • baia de seara ar trebui sa fie relaxanta
  • cititi povesti de culcare cu un timp bine definit, de obicei, intre 3 si 15 minute in functie de varsta
  • diminuati intensitatea luminii
  • folositi cantecele sau inregistrari, care trebuie sa aiba aceeasi lungime in fiecare noapte
  • incercati sa evitati existenta unui televizor sau a altor dispozitive vizuale in dormitor si nu permiteti jocuri pe computer cu cel putin 2 ore inainte de culcare
  • oferiti sarutari si imbratisari intre un minut si 3 si acelasi lucru ar trebui spus in fiecare seara ca indiciu de a adormi
ro_RORomână