Tipurile și semnele deficiențelor de învățare
Ce sunt tulburările sau deficiențele de învățare?
Deficiențele sau tulburările de învățare reprezintă un termen umbrelă pentru o mare varietate de probleme de învățare. Un handicap de învățare nu este o problemă ce ține de nivelul de inteligență sau motivație.
Copiii cu dizabilități de învățare nu sunt leneși sau lipsiți de inteligență. De fapt, cei mai mulți sunt la fel de inteligenți ca oricine altcineva. Creierul lor este pur și simplu este și funcționează diferit, iar această diferență afectează modul în care ei primesc și procesează informații.
Pur și simplu, copiii și adulții cu dizabilități de învățare văd, aud și înțeleg lucrurile în mod diferit. Acest aspect poate conduce la probleme cu învățarea de noi informații și abilități și folosirea lor. Cele mai frecvente tipuri de dizabilități de învățare implică probleme legate de citire, scriere, matematică, raționament, ascultare și vorbire.
Iată care sunt semnele și simptomele deficiențelor de învățare, în așa fel înt să le puteți observa și depista la timp:
Vârsta preșcolară:
⦁ probleme de pronunțare a cuvintelor
⦁ dificultăți în găsirea cuvintelor potrivite
⦁ dificultăți de ritm
⦁ probleme de învățare a alfabetului, a numerelor, culorilor, formelor sau zilelor săptămânii
⦁ dificultăți în a urma direcții sau rutine de învățare
⦁ dificultăți de a manvera creioane, stilouri, foarfece sau de colorare în interiorul liniilor
⦁ dificultăți de a-și încheia fermoarul, nasturii sau de a învăța să își lege șireturile
Semne și simptome ale tulburărilor de învățare între vârstele de 5 și 9 ani
⦁ probleme de învățare a conexiunii dintre litere și sunete
⦁ incapacitatea sau imposibilitatea de a amesteca și mixa sunetele pentru a crea cuvinte
⦁ confuzia cuvintele de bază atunci când citesc
⦁ lentoare la învățarea de noi abilități
⦁ exprimarea în mod greșit a cuvintelor și erori frecvente în acest sens
⦁ dificultăți de a învăța concepte matematice de bază
⦁ dificultatea de a recunoaște timpul și amintirea secvențelor
Semne și simptome ale tulburărilor de învățare între vârstele de 10 și 13 ani
⦁ dificultatea înțelegerea citirii sau a abilitățile matematice
⦁ probleme cu întrebări cu test deschis și probleme de cuvinte
⦁ plăcerea de a citi și scrie, însă evitarea de a citi cu voce tare
⦁ dificultăți la scrierea de mână
⦁ abilități organizaționale slabe, spre exemplu, dormitor, teme, birou, este dezordonat și dezorganizat
⦁ probleme în urmărirea discuțiilor din sala de clasă și exprimarea gândurilor cu voce tare
⦁ scrierea aceluiași cuvânt, însă într-un mod diferit într-un singur document
Acordarea atenției la etapele de dezvoltare vă poate ajuta să identificați tulburările de învățare
Acordarea atenției pentru etapele normale de dezvoltare pentru copii mici și preșcolari este foarte importantă. Detectarea precoce a diferențelor de dezvoltare poate fi un semnal timpuriu al unei dizabilități de învățare, iar problemele care sunt văzute devreme pot fi mai ușor de corectat.
Un decalaj de dezvoltare ar putea să nu fie considerat un simptom al unei dizabilități de învățare până când copilul dumneavoastră este mai mare, însă, dacă le recunoașteți atunci când copilul dumneavoastră este mai mic, puteți interveni mai devreme.
Dumneavoastră sunteți cei care își cunoști mai bine decât oricine altcineva copilul, prin urmare, dacă considerați că există o astfel de problemă, o evaluare profesionistă nu poate decât să îi facă foarte bine. De asemenea, vă ajută foarte mult și o discuție cu medicul pediatru care să vă arate și să vă explice diagrama etapelor de dezvoltare.
Până data viitoare, când vom reveni și cu sfaturi și exerciții utile pentru a ajuta copiii să învețe, noi vă dorim zile pline de soare și multe zâmbete!
Echipa Asociația EduCare
ro_RORomână